Friet van zoete aardappel: wat is de perfecte bereiding?

Zoete aardappel, voor mij was het nogal een mysterieus ingrediënt. Op de ene site wordt beschreven dat het bomvol zit met allerlei goede voedingsstoffen en dat het daarmee een superfood is. Andere websites ontkrachten het weer en schrijven dat er niet veel anders in zit dan bij een gewone aardappel. Daarnaast staan er nog een miljoenmiljard beschrijvingen van de perfecte manier om het te bereiden. Hoog tijd om zelf eens op onderzoek uit te gaan naar de perfecte bereidingswijze van de zoete aardappel te ontdekken.

drie varianten zoete aardappelen

In de supermarkt vind je twee varianten van zoete aardappel: de witte en de oranje. Dat wist ik niet toen ik er stond en bij thuiskomst bleek dat ik de witte had gekocht. Op het internet zocht ik daarna wat meer informatie om te bekijken wat ik nu eigenlijk had gekocht.

Wat is een zoete aardappel?

De zoete aardappel, ook wel ‘bataat’ genoemd, is een zetmeelhoudend knolgewas dat afkomstig is uit Midden- en Zuid-Amerika. Het is eigenlijk ook helemaal geen familie van de aardappel zoals we die in Nederland kennen. Volgens de website Gezondetips.nl heeft de zoete aardappel nogal wat gezondheidsbevorderende elementen: “De bataat bevat veel voedingsvezels en vitamines. Vitamine A, C en B6 zijn ruim vertegenwoordigd en de zoete aardappel is rijk aan mineralen als calcium, foliumzuur en kalium. Bataat bevat weinig vetten en is vrij van cholesterol. De antioxidanten in zoete aardappel zouden een gunstige werking hebben bij het voorkomen van ziektes als kanker. Het antioxidant betacaroteen beschermt je huid tegen U.V.-schade die huidveroudering veroorzaakt.”

Op de website Iamafoodie staat een NEVO-tabel met de voedingswaarden van de verschillende soorten aardappelen. Wat blijkt:

Normale aardappelen bevatten per 100 gram het minste aantal kilocalorieën en ook op het gebied van koolhydraten komt deze het laagst uit. Cassave bevat veruit het meeste koolhydraten, en vlak daarna de yam. De zoete aardappel is vergelijkbaar met de normale aardappel en de Tajer zit hier precies tussenin.

De verschillen in eiwit, vitamine B1, B2, C, vezels en calcium zijn verhoudingsgewijs minimaal. Hooguit voor vitamine B6 ben je met normale aardappelen en cassave iets beter af in vergelijking met de andere drie ene met vezels kom je het beste met de Tajer uit.

Dus ja, het is een prima vervanging voor een normale aardappel (en je bent misschien nog gezonder bezig, al is dat dus niet helemaal duidelijk). Waarom zou je het dan niet een keer proberen?

Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, want je kunt enorm veel met de zoete aardappel. Ik lees dat frietjes van zoete aardappel goed zijn! Dan heb je echter nog de keuze uit bakken in de olie of in de oven. Ik ga het vandaag op 3 manieren proberen.

Qua voorbereiden

Hoe maak je de frietjes?

Voor deze test had ik 2 zoete aardappelen en dat is genoeg voor 1 persoon. Je wast de zoete aardappelen goed af, maar je hoeft ze niet te schillen. Ik zou een stuk nat keukenpapier onder een snijplank leggen, zodat die niet weg schiet als je er kracht op zet. Met een scherm mes snijd je dan een plank van ongeveer een centimeter dik af. Die snijkant leg je op de plank zodat de aardappel stevig staat, en dan snijd je de rest van de aardappel ook in plakken van een centimeter. Die plakken snijd je daarna in frieten.

De frieten leg je dan voor minimaal een half uur in koud water zodat de zetmeel wordt verwijderd en de frieten krokanter worden. Naderhand goed afdrogen en dan kun je beginnen met het bereiden. Ik ga dus drie varianten proberen.

Qua bereiden

1. In de olie wordt op veel sites afgeraden, omdat je zo gezond bezig bent met de zoete aardappel en dit effect dus weg is als je het frituurt. We hebben net gezien dat het helemaal niet zeker is dat het echt gezonder is, dus ik wil proberen of het smaakt. Ik heb geen frituurpan, maar doe wat olie in een pan op het vuur en bak de frieten in ongeveer 10 minuten krokant. Naderhand laten uitlekken op een bordje met keukenpapier en wat zout eroverheen.

zoete aardappel friet in de olie

2. In de oven heb je ook nog verschillende manieren. Op een site lees ik dat de frietjes harder worden als je er geen olie op doet, maar dat wil ik natuurlijk ook uittesten. Dit wordt dus een variant van frieten, met wat olijfolie, zout en teentjes knoflook ernaast. Dat leg je op een ovenschaal met bakpapier eronder. Ik heb de oven op 200 graden voorverwarmd en dan gaan ze er ongeveer 30 minuten in.

3. En om het dan echt zo gezond mogelijk te maken, probeer ik ook een variant met alleen wat peper, zout, paprikapoeder en gemalen komijn. Dat gaat naast de andere frieten, ook een half uur op 200 graden.

zoete aardappel friet uit de oven

Qua Lekkerheid

Als ik heel eerlijk ben, vind ik de frietjes in de olie het lekkerst smaken. Ze zijn krokant van de buitenkant, zacht van binnen en de smaak is wat zoetig zonder dat het vervelend wordt. Ik ben normaal niet zo’n fan van zoet eten, maar dit is prima.

zoete aardappel friet resultaat

De frietjes uit de oven zijn minder knapperig dan de frietjes uit de olie. Wel redelijk hard van buiten en zacht van binnen. Die met olijfolie en zout, zijn meteen zoet van smaak. Een prima alternatief voor de gefrituurde frietjes. De frietjes met komijn en paprikapoeder zijn ook bijzonder. Ze halen wat van de zoetigheid weg in het begin, maar die zoetigheid komt in de nasmaak weer terug.

Mocht je dus eens wat anders op tafel willen zetten dan de traditionele aardappel, probeer dan eens de zoete aardappel. Een leuk en lekker experiment!

En? Wat vond je ervan?

%d bloggers liken dit: