Wraps met gehakt, avocado, tomatensalsa en cherrytomaten

Wraps zijn fantastisch en dan bedoel ik nu niet die in het hip-hop genre. Ik ben een groot fan van tortilla’s, omdat het zo veelzijdig is. Met een paar simpele stappen heb je altijd weer een andere variant op tafel. Ik heb vanavond een variant met gekruid gehakt, sla, avocado, champignons, ui, groene paprika, komkommer, cherrytomaten en een tomatensalsa uit een potje. Eigenlijk alle groentes die je nog over hebt in je koelkast passen hier prima in. Weggooien is zonde 🙂

wraps

In het texmex-vak bij de supermarkt heb je tegenwoordig de keuze uit veel verschillende soorten tortilla’s. Ik kies altijd de volkoren variant, omdat ik denk dat die gezonder zijn dan de andere variant. Je hebt er tegenwoordig ook allerlei kruiden, sausjes of andere ingredienten die Mexicaans lijken. Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om ook een tomatensalsa uit een potje te kopen, maar de volgende keer maak ik die zelf. Ik vond ‘m wat zuur en dat deed mijn wrap niet veel goeds.

Qua boodchappen

Dit is voldoende voor 2 personen

  • Een pak van 8 middelgrote tortilla’s
  • 250 gram rundergehakt
  • 1 zakje taco-kruiden
  • 1 rode ui
  • 1 groene paprika
  • Half bakje kastanjechampignons
  • Veldsla
  • Halve komkommer
  • Half bakje cherrytomaten
  • 1 avocado

Qua voorbereiden

De oven zet je vast aan om op te warmen richting de 150 graden. Als die temperatuur is bereikt, doe je het gewenste aantal tortilla’s in een stuk zilverfolie en die laat je in 10 minuten warm worden. Dat is alles qua voorbereiden, want dit kun je al multitaskend voor elkaar krijgen

Qua bereiden

In een wokpan gaat het gehakt. Daar hoeft geen olie bij, want het gehakt is meestal al vet genoeg.

Terwijl dat langzaam bakt, snijd je de ui fijn. Snijd ‘m aan de bovenkant en onderkant af, dan over de breedte met je mes een kleine snee, zodat je het velletje er simpel af kunt halen. Dan een keer door de helft en dan in halve ringen. De ui kan bij het gehakt.

De champignons ontdoe je van het zand, dan door de helft en dan in kleine plakjes. De groene paprika gaat een keer door de helft, dan het binnenste eruit, die gaan in repen en dan in blokjes. Die kunnen ook bij het gehakt en de ui. Dit schep je goed door elkaar en laat je in een paar minuten langzaam gaar worden.

Je kunt een beetje variëren met de sterkte, maar ik vind een half zakje taco-kruiden meer dan genoeg. Het hoeft niet te overheersen. Dat kan bij het gehaktmengsel, inclusief de juiste hoeveelheid water. Dat roer je goed door elkaar en dat laat je rustig inkoken terwijl je af en toe goed roert.

In de tussentijd snijd je de cherrytomaten door de helft en maak je van de komkommer hele fijne plakjes. Die leg je apart op een bordje.

De avocado snijd je over de lengte helemaal in en dan draai je de twee helften los. Sla je mes in de pit en draai een kwartslag om die los te krijgen. Dan snijd je de avocado in de lengte en breedte in tot aan de schil en kun je er met een lepel eenvoudig blokjes uit scheppen. In het kommetje druk je die blokjes dan met een vork tot een fijne mousse. Die mouse kun je een beetje zalvend maken met wat olijfolie, peper en zout. Heb je toevallig nog limoensap? Doe er maar een scheutje bij voor de smaak en tegen het verkleuren.

Als het goed is, zijn dan je tortilla’s warm, is je gehakt gaar en zijn je groentes gesneden: tijd om de borden op te maken. Ik varieer altijd per tortilla, omdat het dan anders smaakt als je erin bijt. Dus soms begin je dan met de avocadomousse, dan wat sla, de komkommer, het gehakt, de tomatensalsa en de tomaten. Of je begint met de tomatensalsa, wat tomaatjes, gehakt, komkommer, avocado en de sla.

Je kunt ermee spelen en dat maakt wraps eten ook een stukje leuker. En als je alle ingrediënten los op tafel zet, kan iedereen zijn eigen wrap maken. Voor kinderen ook een aanrader.

En? Wat vond je ervan?

%d bloggers liken dit: