Nasi Goreng op een Nederlandse manier

Zo eens per aantal maanden krijg ik de bevlieging om Chinees te gaan halen. In mijn gedachten eet ik dan verse groentes, bijzondere combinaties, goed gebakken vlees in heerlijke saus. In de praktijk blijkt het vaak een overmatige zoute hap, slappe groentes, te hard gebakken vlees en mierzoete saus. En dan heb ik het nog niet eens over de 2,50 euro extra voor kroepoek. Nadat ik dan weer een flink aantal happen te veel heb gegeten, vraag ik me altijd af waarom ik het gewoon niet zelf maak. Hier komt ie: mijn eigen versie van een gezonde nasi goreng, voor 2 personen.
Bami Goreng

Oosterse Nasi Goreng met Dutch Cuisine

Ik ben ervan overtuigd dat klassieke gerechten lekkerder gemaakt worden met een beetje creativiteit. Je kunt dus altijd de groentes gebruiken die je lekker vindt om het totale gerecht nog lekkerder te maken. Het toppunt van lekkerheid, zeg maar. In mijn blog over de pizza schreef ik dat ik bijna geen ingrediënten weggooi, maar dat ik alles wil gebruiken. In dit gerecht gaan dus heel veel verse groentes zoals wortel, ui, prei en paprika. Dat in combinatie met een beetje volkoren rijst en wat gemarineerd spek. In dat opzicht ben ik wel beïnvloed door de Dutch Cuisine, de Nederlandse culinaire richting waarbij een maaltijd bestaat voor 80 procent uit groentes en 20 procent dier. Dit is mijn combinatie van Oosterse Nasi Goreng met Dutch Cuisine.

Tijd om te beginnen met voorbereidingen. Het zijn 4 stappen, voordat het echte bakken kan gaan beginnen.

Stap 1: pannetje water

Om te beginnen: een pannetje met water op het vuur zodat het vast aan de kook kan raken. Dit is voor de rijst. Ik gebruik maximaal 100 gram volkoren rijst voor 2 personen, omdat dit gerecht veel lekkerder is met veel groentes. En ja, ik weeg mijn rijst af zodat ik niets hoef weg te gooien. Als het water kookt, kan de rijst erin. Na 8 minuten afgieten en met een deksel erop in het pannetje laten zitten.

Stap 2: het vlees marineren

Dan is het tijd om het vlees een beetje te marineren. Ik snijd de vier speklapjes met zwoerd in kleine stukjes. In een schaaltje doe ik wat eetlepels ketjap, een eetlepel olie, wat sambal, wat gembersiroop, een geplet knoflookteentje en een theelepel kerriepoeder. Dat meng je goed door elkaar en daar kan dan het vlees in.

Stap 3: het snijden van de groentes

Eigenlijk kun je heel veel groenes gebruiken in de nasi. Ik pak een hele ui en die snijd ik in halve ringen, daar gaat een halve prei bij. Die snijd ik eerst door de helft, dan buitenste bladen eraf, even afspoelen en die gaat in kleine ringen. Een wortel gaat eerst over de lengte door de helft, die twee parten gaan ook door de helft en dan kleine stukjes ervan. Ik heb nog een halve rode en een hele gele paprika liggen en die gaan in reepjes en dan in blokjes. Een teentje knoflook plet ik met het lemmet van mijn mes en die snijd ik fijn. Je kunt gewoon alles pakken dat je in je koelkast hebt liggen, al zou ik tomaten vermijden.

groentes

Stap 4: ei losroeren

In een ander kommetje komt het ei. Mensen zijn vaak geneigd om op de zijkant van een kommetje te slaan met het ei zodat het openbreekt. Het nadeel daarvan is dat er dan vaak restjes schaal in het mengsel komen. Je kunt het beter op een vlakke ondergrond een beetje kapot tikken en dan openmaken met je nagels boven de kom. Ik pak 2 eieren en klop die los met een vork.

De laatste stap: het bakken

De voorbereidingen duren eigenlijk altijd het langst bij dit gerecht. Als je dit hebt gedaan, wordt het bakken een simpel proces.

  • Een wokpan op het vuur heet laat worden en daar het vlees in bakken totdat het is gekaramelliseerd. Als dat klaar is, kan het op een bordje.
  • In dezelfde wokpan giet je dan het ei en dan roer je los met een spatel. Je krijgt dan kleine stukjes roerei en na een minuut kan dat op het bordje bij het vlees.
  • Tegen deze tijd maak ik altijd de pan schoon met een keukenrolletje, anders wordt de pan te zwart.
  • Dan een beetje olie in dezelfde pan en dan kunnen de groentes erin. Dit laat je een paar minuten aanbakken.
  • Ik pak een bakje Conimex boemboe voor Nasi Goreng en doe dat met 50 milliliter water bij de groentes. Dit zijn de kruiden en die laat je even meebakken.
  • kuiltje rijstDan maak je met je spatel een kuil in het midden van de pan door de groentes wat naar de zijkant te scheppen. Dan schep je steeds wat gekookte rijst in het midden van de pan en dat laat je meebakken, waarna je het door de rest van het mengsel schept. Dan maak je weer een kuiltje en herhaal je het proces totdat de rijst op is of tot er genoeg rijst in je gerecht zit.
  • Op het einde kan dan het vlees en de ei er weer bij en dat roer je goed door elkaar.

Je hebt een verse gemaakte kruidige nasi, met verse groentes en smakelijk vlees. Het kost even wat meer moeite dan bellen en afhalen, maar het is die moeite meer dan waard.

En? Wat vond je ervan?

%d bloggers liken dit: