Verantwoord snacken met zelfgemaakte hamburgers van de grill vol verse groentes

Zo heel af en toe heeft iedereen wel eens de behoefte om eens lekker te snacken. Helaas zijn friet, snacks en snoep niet zo goed je. Vooral op zondag is het zeer verleidelijk om een vette hap te nemen in de kantine van de voetbalvereniging. Ik kon echter de weerleiding weerstaan en maakte thuis mijn eigen variant op een ongezonde burger. Dit zijn mijn verantwoorde zelfgemaakte hamburgers van de grill op een sesambroodje, met sla, komkommer, rode ui en paprika.

burger op bord

Een hamburger kun je verrijken met zo veel mogelijk smaken als dat je zelf wilt. Ik vind het altijd lekker om een combinatie van smaken eraan toe te voegen. Iets zouts en pittigs, samen met wat kruiden.

Dit heb ik nodig voor mijn hamburgers, waarmee je er 3 kunt maken:

  • 200 gram rundergehakt
  • 1 ei
  • Sambal
  • Ketjap
  • Italiaanse kruiden
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • Paneermeel
  • Peper en zout

Voor het broodje heb ik het volgende nodig:

  • Bruine broodjes
  • Sla
  • Komkommer
  • Beetje gele paprika
  • Beetje rode paprika
  • 1 rode ui
  • Tomaat (al was ik die nu vergeten)
  • Beetje mayonaise en ketchup om te kunnen zondigen

De hamburger kneden en vormen

Op een snijplank snipper ik de rode ui en de knoflook erg fijn. In een grote schaal doe ik het gehakt, de ui, knoflook, het ei, een lepel sambal, een scheutje ketjap en wat Italiaanse kruiden. Eventueel nog wat extra peper en zout, maar dat is niet echt nodig. Met 1 hand knijp ik de ingrediënten goed door elkaar en met de droge hand giet ik er wat paneermeel bij. Dit kneed je er steeds doorheen totdat je een mooie droge massa hebt. Dat meng je nog een paar keer goed door elkaar en dat laat je even staan.

Nadat het vlees heeft gerust, kun je de hamburgers vormen. Ik heb van die stalen ringen om mee te koken, van ongeveer 10 centimeter, en die leg je op een vleesplank. Daar doe je wat van het hamburgermengsel in en dat druk je goed aan. Het is de bedoeling dat de hamburgers tussen 1 en 2 centimeter zijn.

burgers gemaakt

De rest van de ingrediënten snijden

Ik snijd een komkommer in fijne plakjes, de rode ui gaat in dunne halve ringen, de paprika gaat in kleine blokjes. Normaal gesproken maak ik ze ook wat plakken tomaat, maar die ben ik voor deze ene keer vergeten. Deze ingrediënten zijn dan klaar voor gebruik en die leg je opzij.

op de grill

Het bakken van de burger

Ik heb een grillplaat, maar je kunt het ook in een grillpan doen. Het gaat om het effect van de aanbaklijntjes, zoals het bij een goede burger hoort. Als de platen warm zijn, doe je wat olie op de hamburger en leg je het op de grillplaat. Na enkele minuten pak je de hamburger vast en draai je de burger een kwartslag. Na weer wat minuten draai je de burger om en herhaal je datzelfde proces. Als je de burgers bakt, halveer je de broodjes en leg je ze op de grill. Die bak je ook even aan beide kant aan zodat het knapperig wordt. Dat is zo gebeurd en zorgt voor wat meer smaak.

burger raster

De broodjes opbouwen

De hamburgers hoeven niet helemaal doorbakken te zijn, het is juist lekker als ze nog wat sappig zijn. Vooral omdat het rundergehakt is, mag het vlees best wat rosé van kleur zijn. Op de onderkant van het broodje gaat eerst een laagje sla, dan de komkommer (en de tomaat). Daar gaat de burger bovenop. Dan wat saus om toch nog een beetje te kunnen zondigen. Boven op de saus gaat de paprika en als laatste de rode ui. Stapel het goed op, zodat je een mooie toren van verse producten hebt.

burger bord 2De broodjes opeten

Het resultaat is een gezonde en goed gevulde burger. Bij de McDonalds heb je altijd weer honger na een uur, dat is met deze burgers zeker niet het geval. Bij McDonalds weet je nooit wat ze in je burgervlees doen, dat is met deze burgers zeker niet het geval. Bij McDonalds weet je eigenlijk bijna zeker dat het niet gezond is en heb je een schuldgevoel na het eten, dat is bij deze burgers echt zeker niet het geval.

Happy snacking!

En? Wat vond je ervan?

%d bloggers liken dit: